Solidarity of Arts 22 sie 2017 Pokój Film

SOLIDARITY OF ARTS to festiwal z ambicjami artystycznymi i etycznymi / Pokój | Film

Solidarity of Arts 22 sie 2017 Pokój Film
SOLIDARITY OF ARTS to festiwal z ambicjami artystycznymi i etycznymi. W sierpniu – symbolicznym dla Gdańska miesiącu – nasz festiwal jest świętem sztuki, celebruje spotkanie twórców reprezentujących różne kultury, narody i dziedziny.
Solidarity of Arts / Pokój | Film
 Organizatorzy festiwalu  Solidarity of Arts, który odbędzie się 22 sierpnia w godzinach 15:00 – 23:00
to  Europejskie Centrum Solidarności / European Solidarity Centre


 


Europejskie Centrum Solidarności / European Solidarity Centre mieszczące się na
placu Solidarności w Gdańsku przygotowało niezwykle bogatą ofertę
 


(NIE)POKÓJ. MORALNY
Dzień 3 | Bohater kontra system
 
termin | 22 sierpnia 2017, wtorek
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
miejsce | ECS, audytorium
wstęp | wolny
 
/ 15.00
Paciorki jednego różańca
reż. Kazimierz Kutz | 1979 | Polska | fabuła | 1 godz. 46 min
Małżeństwo Habryków, emerytowany górnik i jego żona, mieszka w charakterystycznym starym śląskim domku jednorodzinnym. Znajdująca się nieopodal kopalnia planuje budowę nowoczesnego osiedla bloków, stare domki mają zostać wyburzone. Zasłużony Karol Habryk, weteran powstań śląskich, stanowczo przeciwstawia się i wypowiada cichą wojnę urzędnikom. Jego synowie w końcu namawiają go do przeprowadzki do bloku, przekonując go bieżącą wodą i toaletą w mieszkaniu, jednak nie rozumieją, że przeprowadzka to dla ojca coś więcej niż tylko zmiana miejsca zamieszkania, to zerwanie z własną tożsamością. Władze po niewczasie reflektują się, ze Habrykom należy się od nich coś więcej niż mieszkanie w bloku i przenoszą mężczyznę do pięknej willi na katowickim Giszowcu, niestety, mężczyzna także w niej czuje się obco.
Film zamyka wielką Trylogię Śląską Kazimierza Kutza (pozostałe filmy to „Sól ziemi czarnej” i „Perła w koronie”). Za sprawą tego tryptyku reżyser, pionier polskiej szkoły filmowej, w latach 70. stworzył niemal od podstaw swoistą filmową mitologię rodzinnego Śląska. Powstały dzieła przełomowe pod względem formalnym, pokazujące Śląsk jako osobny byt, takim, jak widzą go Ślązacy, a nie tylko jako industrialny region bez tożsamości, jak przedstawiała go polska władza po wojnie. Film, mimo że oparty na noweli „Tego domu już nie ma” Albina Siekierskiego, ma także wątki autobiograficzne: Kazimierz Kutz sam namówił swojego ojca do podobnej przeprowadzki, czego nigdy sobie nie wybaczył.
 
/ 17.00
Spotkanie
 
/ 18.00
Kobieta samotna
reż. Agnieszka Holland | 1981 | Polska | fabuła | 1 godz. 32 min
Irena Misiak (Maria Chwalibóg) jest samotnie wychowującą młodego syna wrocławską listonoszką. Jej życie to pasmo mniejszych i większych dramatów: jako matka nieślubnego dziecka jest źle traktowana przez otoczenie, razem z synem mieszka w małej klitce, bardzo oddalonej od miejsca pracy, prześladuje ich pragnący zająć ich skromne lokum pijący sąsiad, spadek, na który liczyła, trafia w inne ręce, w pracy współpracownice tylko czyhają, żeby przejąć jej rewir. W tym zalewie nieszczęść na chwilę pojawia się promyk nadziei wraz z rodzącym się uczuciem między Ireną a kalekim Jackiem Grochalą (Bogusław Linda), niestety – także ten promyk szybko gaśnie, a frustracja i niemoc pcha Jacka w stronę tragicznego finału.
Film Agnieszki Holland, w odróżnieniu od jej wcześniejszych krótkometrażowych filmów telewizyjnych i pełnometrażowych „Zdjęć próbnych” i „Aktorów prowincjonalnych”, jest przykładem późnego dzieła kina moralnego niepokoju. Zamiast jasno zarysowanych konfliktów moralnych na pierwszy plan wysuwającego dwie główne postaci outsiderów, zapomnianych przez społeczeństwo i doprowadzonych do desperacji. Film został ocenzurowany i trafił na półki, a jego pełną wersję (tak zwaną wersję integralną) zaprezentowano dopiero w późnych latach 90. Telewizyjna premiera ocenzurowanej wersji filmu odbyła się w 1987 roku, a Bogusław Linda i Maria Chwalibóg otrzymali za swoje kreacje nagrody aktorskie na festiwalu filmowym w Gdyni (1988).
 
/ 19.30
Rozmowa
 
/ 20.15
Lewiatan
reż. Andriej Zwiagincew | 2014 | Rosja | fabuła | 2 godz. 20 min
Kola (Aleksiej Sieriebriakow) mieszka z żoną i dzieckiem w starym pięknie położonym nadmorskim domu, gdzieś w północnej Rosji. Dom odziedziczył po ojcu, jednak z powodu idealnej lokalizacji chrapkę na niego ma mer miasta Wadim Szelewiat (Roman Madianow), polityk bezwzględnie wykorzystujący pełnię władzy do swoich prywatnych interesów. Kola wzywa na pomoc Dmitriego Selezniewa (Władimir Wdowiczenkow), kolegę z wojska, moskiewskiego prawnika. Razem starają się przeciwstawić tytułowemu Lewiatanowi: powszechnej, bezwładnej kreaturze symbolizującej skorumpowaną władzę. Sprawy komplikują się jednak, kiedy Kola odkrywa sekret Dmitriego.
Scenariusz filmu nagrodzono Złotą Palmą w Cannes dla Andrieja Zwiagincewa: autora wielokrotnie nagradzanych filmów „Powrót”, „Wygnanie” czy „Elena”. „Lewiatan” jest jednym z najgłośniejszych filmów krytykujących rosyjską politykę i rzeczywistość społeczną ostatnich lat, zaś publiczność jednoznacznie odczytywała zdjęcia z demonicznie złym merem miasta, siedzącym na tle portretu Władimira Putina. Film, podobnie jak polskie filmy kina moralnego niepokoju, pokazuje nonkonformistyczną walkę bohatera z bezduszną i bezwzględną władzą, walkę z góry przegraną i niedającą nawet żadnej moralnej satysfakcji, niemniej jednak walkę, którą bohaterowie podejmują niezależnie od ponoszonych przez to kosztów.
 
Bezpłatny wstęp
 
 
Solidarity of Arts
Arts & Entertainment · Gdańsk
 
22 sierpnia 2017
Solidarity of Arts / Pokój | Film
 Organizatorzy: Solidarity of Arts i Europejskie Centrum Solidarności I European Solidarity Centre


22 sierpnia w godzinach 15:00 – 23:00


Europejskie Centrum Solidarności I European Solidarity Centre
plac Solidarności 1, 80–863 Gdańsk
Tetserzy Imprez polecają!
Solidarity of Arts 22 sie 2017 Pokój Film